Tuesday, May 5, 2009

ज्ञान की साधना / परम्परा

मनुष्य का जीवन छोटा और ज्ञान अपार है सो एक ने जो जाना , समझा , परखा  ; उसे दूसरे को , अपनी अगली संतति को दे दिया ऐसे ही ज्ञान की यात्रा चली पहले लोग स्मृति से इसे ले आए , इसी कारन वेदों को श्रुति / स्मृति कहा ज्ञान की इस जुटाऊ परम्परा में कभी योग्य आए तो कभी अयोग्य भी और इन्ही के अनुसार ज्ञान भी उत्तम , मध्यम और निकृष्ट का मेल हो गया शुद्ध ज्ञान संभव नही
कल जो ज्ञान सही था वह विज्ञानं द्वारा आज ग़लत सिद्ध हो गया , जैसे चंद्रमा पृथ्वी का ग्रह तो है और हमारे जीवन को प्रभावित भी करता होगा परन्तु यह सही नही कि राहु केतु उसे निगल जाते हैं अब पुराने ज्ञान में से हमें इतना वहीँ जस का तस त्यागना होगा , निगलने वाली बात किसी चिर ज्ञान को - -समय , - स्थान , - परिस्थिति के अनुसार ही देखना , समझना , ग्रहण करना
 हमें अपने पूर्वजों  से अर्जित ज्ञान से वह  लेना , प्रयोग करना , सिखाना  जो वैज्ञानिक , समीचीन , संगत है शेष पर कोई टीका टिप्पणी से क्या लाभ , उसे वहीँ रहने दीजिये आदर सहित , जैसे हम अपने धरोहर /ताज महल / गाँधी जी के चश्मे(इनका उपयोग ?) परन्तु हम रखते हैं , आदर के नाते
तुलसी ने सभी वेद, पुरानों , शाश्त्रों और महानग्रंथों का गहन अध्ययन किया , फ़िर लगभग सत्तर की उम्र में  मानस की रचना की और प्राक्कथन में  कहा - '' नाना पुराण निगमागम सम्मतं यद् '' वेद पुरानों में जो उचित / सम्मत / ग्रहणीय लगा और कुछ मेरा योगदान भी है उन्हों ने यह तो नही कहा वेद पुराण अब बेकार हैं , फेकों इन्हे , अब मेरा मानस पढो मानस वेद पुरानों का सार है आप भी जो सार लगे उसे लें / पढ़ें और जो कालातीत हो गया , उसे वहीँ रहने दें ५०० वर्ष हो गए , मानस को  और ५००० वर्ष वेद को , परन्तु अभी भी हम कितना ले सकते है , वहां से तो पढ़ने से पता चलेगा , - '' सत्यमेव जायते '' तो नही बदला अचरज तो यह कि ५००० वर्षपूर्व की वेदांत थियरी अभी भी विज्ञानं नही काट सका सर्व पल्ली राधा कृष्णन  कहते हैं , '' कोई विकल्प ही नही है ; विज्ञानं जायेगा तो वहीँ जायेगा जहाँ वेदांत हजारों साल पहले पहुंच चुका है और यदि उससे आगे गया तो वेदांत से होकर ही जाने का रास्ता है '' एक सुधी ज्ञान साधक का गुण -- - ज्ञान का चुनाव करो विवेक से - ज्ञान संग्रह करो - हो सके तो ज्ञान का संबर्धन करो - ज्ञान का सरंक्षण करो - समय समय पर संशोधन , परिवर्तन और प्राचीन और नवीन का आमेलन होता रहे दृष्टि वैज्ञानिक हो और सद्गुणों का समन्वय हो यही बात सभी धर्मों , साहित्यों , महापुरुषों के कथनों /आदेशों / उपदेशों पर लागू करें बहस में समय ब्यर्थ करने से अपना जीवन तो बीत जायेगा , रीता ही रीता '' डासत ही गई बीति निसा सब कबहूँ नाथ नीद भर सोयो - तुलसी विनय पत्रिका में
सारा जीवन संदेह / भ्रम / बहस / विवाद /आलोचना / निंदा में ब्यर्थ कर सीधे सपाट ज्ञान / भक्ति / कर्म कुछ कर लेना चाहिए   सवाल होता है मन्दिर जाना चाहिए की नही , अरे !! तुम जाओ या नजाओ , विवाद क्यों बनाते  हो ; मै मन्दिर नहीं जाता तो ? दूसरे जाते है तो ? हमारा कुछ लेते है , नही   ?सब अपने स्तर और समझ से रहें , अच्छा सीख लें तो बता दो और उन्हें चुनने दो , वरना इसपर लडो मतयह एक उदहारण थाज्ञान साधना में लडो मतसीखोपालनं करोसीखोसिखाओ , हाँ , जब कोई सीखने को राजी होतथास्तु

Sunday, May 3, 2009

PURSUE ONLY ONE VIRTUE (The Simple way . )

Do not bother. pursue only one and be sure and confident that all other things / virtues will follow you . but in cultivating one virtue you should be sincere . understand the meaning of sincerity . many teachers / preachers / saint / sadhus / monks /pandits / maulavis / books tell you many goods to be aspired and many bads to be omitted / some give you to follow five , some ten , and some eleven and some hundred . but i say , take one quality that you like and be ready to cultivate it at any cost .if you insist for one and win it , the single one , be sure , all / most of qualities are there with you .make the choice from among any , see ! for example - take Harishchand for Truth ; Lord Bauddha for compassion (Karunaa) ; Jesus for Love ; Muhammad for Brotherhood ; and Mahavir and Gandhi for Nonviolence (Ahimsaa ). take any Hero for one Virtue and begin to try to practice sincerely in your life and society . see the result , as you grow in that one chosen virtue others virtues and qualities come in to you as water comes to Sea by different rivers , unwanted and not demanded . you may ask what did then Sea do to achieve this , yes that is Humility . Sea has gone so humble that it has decided to set itself in the lowest place on Earth to live in . humility is the seed of virtues . so pursue only one virtue , that i say .
you take one way of action to achieve your goal and when achieved, the targeted , the other goal / quality / virtue is coupled and cuddled with your- achieved . all the knowledge is one not breakable in fragments . you achieve one , you find all / whole . this is the Golden Rule of the RIT /Nature . see ! great Rishi Shankaracharya was a Sanyasin and his pursuit was knowledge but after he achieved knowledge he became a devotee (bhakt ) Kabir , Mira ,Tulasi Nanak were Devotees and achieved knowledge . King Janak was a karm yogi/ an administrater and was known for his perfect knowledge . you can achieve all by practicing one ; Gyan <>Bhakti <> Karm . Likewise - Love <> Non -violence <>Brotherhood <>Compassion <> Truth <> Humility . and so on and so forth .
In reality there are only two sides/ ways / ends - the one is Good and the other is BAD. all that is good lead to God hood And those bad lead to Satanic/Demonic cult . the man is the material , the raw material from whom the God and Devils are molded . if you go to right direction , you will have to pursue at least one virtue to the end and you are happy to know that you are a success . (Why Good and Why Bad is an other subject to discuss separately)
Thus i give you the simplest formula to follow that could be , of a very hard , most difficult and complicated road of life that intend to go on path of goodness . PURSUE only one VIRTUE and OTHERS will and will follow . do not bother , do not confuse , do not doubt , do not discuss and do not argue , start just now ; to aspire for one of your choice , only one and have the all . God may bless / help you ''योगम् क्षेमं वहाम्यअहम् '' तुम योग का आरंभ करो , क्षेम का वहन मै करूंगा , अर्थात तुम्हे मंजिल तक जाने में पूरी पूरी मदद करूंगा , चिंता मत करो । -- गीता में श्री कृष्ण

Friday, May 1, 2009

WISDOM OF UPNISHADA. .

There are three basic and important questions / problems in human life . 1 - what is Truth ? 2 - what should we do ? 3 - what should we not do ?. answers of these three questions are given in two lines only in Ishavashya Upanishada .(the smallest and the best of all Upnishdas having only 18 shlokas in all . ) but as i think , the first shloka of this Upnishada is the key shloka and other 17 shlokas are in the support of this one , the first . and all the above three questions are answered in a way that excel all knowledge and learning . these lines were written about 5000 years ago are still relevant in our lives , universal and true on the eve of scientific discoveries . these lines are ------
'' ईशा वास्यम इदं सर्वम् यत् किंच जगत्याम जगत :: तेन त्यख्तेन भुंजीथा , मा गृधः कस्यस्विद धनम् । '' । ०१।
In the first line it says , '' this whole creation is pervaded by ISHA ( universal soul ) . the answer of the first question . now the first half of the second line says , -'' whatsoever (health , wealth ,place , country , body , mind , ability and intelligence ) has been come to you as your share enjoy it all (at least wish to enjoy it for 100 years, said in other shloka ). now there in two words MAA GRIDAH , there is negation ; not to covet /greed /envy others' and for more than allotted to you . in the last two words, the reason ,not to covet , has been given by raising a question , i. e. who is the owner of this worldly wealth ? none except Ishaa. ( because this world and worldly wealth is doomed to suffer , fail and die ) all in this world is ephemeral , so enjoy that you have ; do not covet for more and envy others' .
the English version of this shloka goes like this . '' whatsoever that exists in this temporary world is the manifestation of God /Ishaa . He is in all , in and out and in all times . He has given you your share , enjoy it to full ; do not covet for more and envy others . this external world and its' possessions are doomed to die .
*** some references are taken from other shlokas . for detail , read Ishaavashya Upnishad and all the 18 shlokas . but what is use of going in detail . '' ( किमन्य शास्त्र विशतरै )
In my humble opinion this one shloka is master guide , if we sincerely follow in practice in our lives . all the bads in our lives are because of greed . greed is the root cause of all the evils .all other evils are originated in / from greed . that is why greed is being negated . again you are advised to enjoy your life in full .

Monday, April 27, 2009

विनयपत्रिका से

हरी आपने मेरे ऊपर बहुत से अनुग्रह किए हैं ;आपने मुझे मनुष्य बनाया और जीवन में बहुत बड़े बड़े उपकार किए ;परन्तु अब आपसे कुछ और मांगता हूँ क्योंकि आप अति उदार हैं अतः मेरी एक और मांग स्वीकार कर लें मेरी मन रूपी मछली विषय रूपी जल से एक क्षण के लिए भी अलग होना नही चाहती , इसी से दारुण दुःख भोग रहा हूँ आप अपनी कृपा को डोर बनायें अपने चरणों को वंशी का कांटा और उसमें प्रेम का चारा लगाकर मुझे फंसा लीजिये इससे आपका मनोरंजन भी होगा और मेरा उद्धार भी हे हरी आपने ही यह बंधन बांधा है , आप ही मुक्त करिए
विनय -पत्रिका १०२ तुलसीदासजी
तू दयाल है तो मै दिन ; तू दानी तो मै भिखारी ; तू पाप समूहों का नाशक तो मै भी प्रसिद्द पापी हूँ ; तू अनाथों का नाथ तो मेरे जैसा अनाथ कहाँ मिले गा ; तुम आर्त लोगो का दुःख हरने में बेजोड़ हो तो मेरे जैसा आर्त भी नही कोई इस दुनिया में ; तू ब्रह्म तो मै जीव और तुम स्वामी तो मै सेवक ; पिता ,माता ,गुरु , सखा सभी रूपों में तू मेरा हित चिन्तक है ; मेरे तुम्हारे रिश्ते तो अनेकानेक बनते हैं ; तुम्हे जो भी पसंद हो चुन लो और उसी को मानकर जिस किसी भी तरह अपने चरणों में शरण दो वही ७९
निम्न कारणों से मै बहुत पहले ही इसीलिए आपकी शरण में गया हूँ , ज्ञान , वैराग्य , भक्ति , साधन , तो मुझे सपने में भी नहीं मिले , दूसरी तरफ़ लोभ -मोह - मद -काम क्रोध सारे दुश्मन रात दिन मेरे पीछे पड़े हैं ; इन सब से मिलकर मेरा मन कुपथ पर चला गया है और अब तो मेरे वश में नहीं इनसे फिरना , तुम्हारे से भले फ़िर जायं संत तो कहते हैं विषय दोषों के घर और शोकप्रद हैं , यह जानकर भी इन्ही से अनुराग है मुझे , यह स्यात् आपकी वजह से है आप तो विष को अमृत और आग को हिम बना सकते हैं और बिना नावके उस पार करने वाले हैं मालिक तो बहुतेरे हैं परन्तु तुम जैसा कृपालु और हित करने वाला कहाँ मिलेगा , ऐसा समझ कर और भलीभांति jankar मै तो केवल एक तुम्हारे भरोसे ही rahataa hun यह जीवन की विपत्ति जाल तो कहे ते मोहि बिसारो जानत
kahe te हरि mohi bisaro
jaanat निज महिमा मेरे अघ तदपि नाथ सम्हारोपतित पुनीत दीन हित असरन सरन कहत श्रुति चारो
हौं नहीं अधम सभीत दीन किन्धौं वेदन मृषा पुकारोखग गनिका गज ब्याधि पांति जहँ तहं हौहूँ बैठारो
अब केहिं लाज कृपानिधान ! परसत पनवारो फारोजौ कलिकाल प्रबल अति होतो तुव निदेस ते न्यारो
तौ हरि रोष भरोस दोस गुन तेहि भजतो तजि गारोमसक बिरंचि बिरंचि मसक सम करै प्रभाऊतिहारो
यह सामरथ अछत मोहिं त्यागहु नाथ तहाँ कछु चारोनाहिन नरक परत मोकह डर हौं यद्यपि अति हारो
यह डि त्रास दास तुलसी के नामहु पाप जारोवही९४